Stock pick strategy- Teknikal, candlestick chart

Stock pick strategy- Teknikal, candlestick chart.
Assalamualaikum dan selamat petang rakan fb,
Hari ni saya ingin beredukasi tentang komponen chart yang sangat penting iaitu Candlestick chart.
Teknik candlestick yang kita gunakan hari ini berasal dari gaya penyaringan teknikal yang digunakan oleh Jepun selama lebih dari 100 tahun sebelum Barat mengembangkan bar chart dan sistem analisis point and figure. Pada tahun 1700-an, seorang lelaki Jepun bernama Homma, seorang peniaga di pasaran niaga hadapan, mendapati bahawa, walaupun ada kaitan antara harga dan bekalan dan permintaan beras, pasaran sangat dipengaruhi oleh emosi pedagang. Beliau memahami bahawa apabila emosi memainkan persamaan, perbezaan yang besar antara nilai dan harga beras berlaku. Perbezaan antara nilai dan harga itu adalah seperti yang terpakai kepada stok hari ini kerana ia adalah beras di Jepun berabad-abad yang lalu. Prinsip-prinsip yang ditetapkan oleh Homma adalah asas untuk analisis carta candlestick, yang digunakan untuk mengukur emosi pasaran dikalangan stok.
Teknik charting ini menjadi sangat popular di kalangan peniaga. Salah satu sebabnya adalah bahawa carta mencerminkan hanya pandangan jangka pendek, kadang kala berlangsung kurang dari lapan hingga 10 sesi perdagangan. Carta candlestick adalah sistem yang sangat rumit dan kadang-kadang sukar difahami. Di sini kita dapat memulakan sesuatu dengan melihat corak candlestick dan apa yang dapat memberitahu anda tentang stok.
Komponen Candlestick
Apabila melihat candlestick, yang biasa guna bar chart mungkin keliru; Walau bagaimanapun, seperti carta bar, garisan candlestick harian mengandungi komponen harga buka, tinggi, rendah dan tutup hari tertentu. Sekarang ini adalah di mana sistem mengambil rupa baru: candlestick mempunyai bahagian yang luas, yang dipanggil Real Body. Real Body ini mewakili jarak antara dagangan buka dan tutup hari itu. Apabila Real Body ini merah atau hitam, ia bermakna penutupannya lebih rendah daripada yang terbuka. Sekiranya body kosong atau putih atau hijau, ia bererti sebaliknya: penutupnya lebih tinggi dari yang terbuka.
Ekor di atas dan di bawah body adalah "shadow". Para penganalisis selalu memikirkannya sebagai wicks of the candle, dan ia adalah shadow yang memperlihatkan harga yang tinggi dan rendah pada hari itu. Sekiranya shadow atas body yang diisi pendek adalah pendek, ia menunjukkan bahawa hari yang terbuka itu lebih dekat pada hari yang lebih tinggi. Shadow atas pendek pada badan putih atau tidak teratur menentukan bahawa penutupan itu dekat dengan yang tinggi. Hubungan antara hari terbuka, tinggi, rendah dan dekat menentukan rupa candlestick harian. Body boleh sama panjang atau pendek dan sama ada hitam atau putih. Shadow juga boleh panjang atau pendek.
Semoga perkongsian saya membawa manfaat untuk semua traders.
P/s : Jangan lupa ketik 'like & share' supaya post ini dapat memberi manfaat kepada rakan-rakan lain. Terima kasih
Perkhidmatan saya :
- Personal coaching saham
- Seminar Jom Belajar Saham
- Pembukaan akaun trading & CDS
- Konsultansi & khidmat nasihat pelaburan saham
Hubungi saya di http://jeffry.wasap.my/ atau 014-9927074 untuk book tempat personal coaching anda sekarang
Layari http://sahamwizards.com/ untuk maklumat lanjut
Jeffry Azizi bin Jaafar (MSTA-UK, CFTe-US)
Remisier, Maybank Investment Bank Bhd

Post original di FB saya 21/6/2017







Comments

Popular posts from this blog

T4 ATAU FORCE SELLING & STRATEGINYA

TREASURY STOCK

MARGIN CALL