US TAX REFORM 2017 IMPAK KEPADA RINGGIT DAN BURSA MALAYSIA

US TAX REFORM 2017 IMPAK KEPADA RINGGIT DAN BURSA MALAYSIA
**************************************
Apakah pembaharuan cukai (tax reform) di US?
Asas pembaharuan cukai yang dicadangkan, yang direka untuk membantu syarikat yang berpangkalan di US, adalah pengurangan cukai korporat dari 35% hingga 21%.
Perundangan, yang mungkin mendapat kelulusan di Kongres, mencadangkan cukai sekali ke atas syarikat-syarikat berdaftar di US yang memegang wang tunai di luar negara.
Syarikat-syarikat yang berpangkalan di AS memegang US $ 1.3 trillion di luar negara untuk mengelakkan cukai 35%. Syarikat yang untung besar seperti Apple menyimpan dengan anggaran US $ 252bil, diikuti oleh Microsoft di luar Negara.
Syarikat-syarikat yang memegang wang tunai di luar Amerika Syarikat akan dikenakan cukai satu kali sebanyak 15.5% atas tunai dan levi 8% atas aset yang kurang cair. Kadar adalah lebih rendah daripada cukai 35% yang akan dikenakan sekiranya dana tersebut dipulangkan.
Adakah ringgit akan melemahkan selepas pembaharuan cukai di US dan kenaikan interest rates?
Kebanyakan ahli ekonomi yakin bahawa ringgit berada pada trend menaik dan ia akan menjadi lebih kuat sekitar RM4 ke RM 3.90 kepada satu US Dollar tahun depan.
Walau bagaimanapun, mereka percaya bahawa tiga lagi kenaikan kadar faedah di US tahun depan ditambah dengan tax reform ini akan memberi sentiment yang yang negatif kepada Ringgit.
Adakah ia melambatkan pelaburan US di Malaysia?
Ya, ia akan memberi impak kerana pembaharuan cukai memihak kepada pelaburan di US. Malah, syarikat-syarikat US yang telah meletakkan wang mereka di luar negara sudah berkira-kira untuk membawanya kembali ke US.
Pengurangan dalam kadar cukai korporat juga akan memberi tekanan kepada negara-negara seperti Malaysia di mana kadar cukai korporat adalah tinggi.
Ini boleh menyebabkan lebih banyak pelaburan di Amerika Syarikat oleh syarikat-syarikat yang berpusat di China, yang ingin mengambil keuntungan daripada kadar cukai yang lebih rendah.
Jika perkara ini berlaku di jangka syarikat US yang berpengkalan di Malaysia akan mengurangkan pelaburan mereka di sini kerana cukai korporat yang lebih rendah di sana. Ini akan menyebabkan pelaburan keluar dari sini. Perkara ini akan memberi sentimen yang negatif untuk Ringgit dan Bursa. Namun ianya perkara yang mengambil masa.
Jika anda merasakan Tax Reform 2017 akan terlaksana bolehlah berkira-kira melabur di syarikat yang mempunyai rizab tunai yang banyak di luar negara seperti APPLE dan MICROSOFT.
Stok quote;
Apple (Nasdaq) - usd 175.01
Microsoft (Nasdaq) - usd 85.51
0149927074
Jeffry Azizi Jaafar (MSTA-UK, CFTe-US)
Remisier, Maybank Investment Bank Bangsar
-------------------------------------------
Perkhidmatan saya :
- Kelas strategi saham (terdekat khamis depan, 28/12/17)
- Pembukaan akaun trading & CDS
- Konsultansi & khidmat nasihat pelaburan saham
Hubungi saya di http://jeffry.wasap.my/ atau 014-9927074 untuk book tempat personal coaching anda sekarang.
P/s : Klik 'like & share' jika posting ni memberi manfaat kepada anda dan juga orang lain

Post original di FB saya 24/12/2017







Comments

Popular posts from this blog

T4 ATAU FORCE SELLING & STRATEGINYA

TREASURY STOCK

MARGIN CALL